Gambar Hiasan |
Israk dan Mikraj bukan sekadar peristiwa, tetapi ia juga membawa
pelbagai hikmah yang besar, ditunjukkan kepada Nabi SAW sebagai bukti kebesaran
Allah SWT. Di dalamnya juga diperintahkan ibadah yang terbesar di dalam Islam
iaitu ibadah solat.
Israk dan Mikraj juga merupakan medan ujian bagi manusia, sama ada
selepas mendengar kisah ini akan terus beriman kepada Allah SWT atau
mengingkarinya lalu kembali kepada kekufuran.
Ia juga adalah pengukur bagi iman seseorang, jika seseorang itu
tidak mempercayai dan menafikan kisah ini, maka imannya terbatal. Justeru,
akurlah bahawa akal dan diri kita ini amat lemah berbanding dengan kerajaan dan
kekuasaan Allah SWT.
Israk
Dan Mikraj Bersumberkan al-Quran Dan Hadis
Maksud
Israk ialah perjalanan Nabi SAW yang menakjubkan, ia bermula dari Masjid
al-Haram di Mekah ke Masjid al-Aqsa di al-Quds. Maksud Mikraj pula ialah
peristiwa yang berlaku selepas daripada Israk iaitu perjalanan naik ke
lapisan-lapisan langit, sehingga sampai ke satu tahap yang tidak dapat dicapai
oleh ilmu makhluk dan tiada sesiapa yang tahu akan hakikatnya. Kemudian kembali
semula selepas itu ke Masjid al-Haram di Mekah.[1]
Firman Allah SWT, “Maha Suci Allah yang telah
menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di
Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk
memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami.
Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.”
(Surah al-Isra ayat 1)
Lagi kata Allah SWT, “Dan demi sesungguhnya!
(Nabi Muhammad) telah melihat (malaikat Jibril, dalam bentuk rupanya yang asal)
sekali lagi. Di sisi “Sidratul-Muntaha”; Yang di
sisinya terletak Syurga “Jannatul-Makwa”. (Nabi Muhammad melihat
jibril dalam bentuk rupanya yang asal pada kali ini ialah) semasa ” Sidratul
Muntaha” itu diliputi oleh makhluk-makhluk dari alam-alam ghaib, yang tidak
terhingga. Penglihatan (Nabi Muhammad) tidak berkisar daripada
menyaksikan dengan tepat (akan pemandangan yang indah di situ yang diizinkan
melihatnya), dan tidak pula melampaui batas. Demi sesungguhnya,
ia telah melihat sebahagian dari sebesar-besar tanda-tanda (yang membuktikan
luasnya pemerintahan dan kekuasaan) Tuhannya.”
(Surah An-Najm: 13 – 18)
Demikian juga sabda Nabi SAW, “Dalam perjalanan
Nabi SAW menaiki buraq, iaitu sejenis binatang lebih tinggi sedikit daripada
keldai tetapi ia bukannya baghal. Ia boleh melangkah sejauh mata memandang.
Apabila sampai ke masjid al-Aqsa, maka Nabi SAW solat dua rakaat. Kemudian
Jibril datang kepada Nabi SAW sambil membawa air arak dan susu, maka Nabi SAW
memilih untuk meminum susu. Kata Jibril, “Kamu telah memilih fitrah.” Kemudian
membawa Nabi SAW menaiki ke lapisan langit yang pertama, kedua, ketiga dan seterusnya
sehingga ke Sidrah al-Muntaha. Kemudian Allah SWT mewahyukan kepada Nabi SAW
akan solat lima yang mana asalnya adalah 50 waktu solat sehari semalam.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Ini adalah di antara kisah yang direkodkan di
dalam al-Quran dan hadis Nabi SAW.
Bila
Peristiwa Ini Berlaku
Mesti
kita tertanya-tanya bilakah peristiwa Israk dan Mikraj ini berlaku. Mengenai
masa, para ulama telah berselisih pendapat, iaitu ada 6 pendapat. Antaranya[2]:
- Dikatakan peristiwa ini berlaku semasa tahun Allah SWT mengurniakan kenabian kepada Nabi SAW. Ini adalah pendapat Imam at-Tobari.
- Dikatakan peristiwa ini berlaku selepas 5 tahun Nabi SAW diutuskan sebagai Rasul. Ini adalah pendapat yang dirajehkan oleh Imam an-Nawawi dan al-Qurtubi..
- Dikatakan peristiwa ini berlaku semasa malam ke dua puluh tujuh daripada bulan Rejab, iaitu dalam tahun ke sepuluh kenabian.
- Dikatakan berlaku pada 16 bulan sebelum tempoh berlakunya hijrah, iaitu dalam bulan Ramadan pada tahun ke dua belas kenabian.
- Dikatakan berlaku pada setahun dua bulan sebelum tempoh berlakunya hijrah, iaitu dalam bulan Muharram pada tahun ke 13 kenabian.
- Dikatakan juga berlaku pada setahun sebelum tempoh berlakunya hijrah, iaitu dalam bulan Rabi’ al-Awwal pada tahun ke sepuluh kenabian.
Tiga pendapat pertama di atas ditolak. Ini kerana, isteri Nabi SAW
iaitu Saidatina Khadijah wafat dalam bulan Ramadan pada tahun ke sepuluh
kenabian. Sedangkan para ulama hadis telah bersepakat bahawa ibadah solat
difardukan selepas daripada kewafatan Saidatina Khadijah iaitu semasa peristiwa
Israk dan Mikraj.
Justeru,
peristiwa ini berlaku dalam tempoh daripada tiga pendapat yang masih berbaki.
Mana yang tepat? Ulama tidak sepakati. Namun, tidak penting untuk kita tahu
masa bilakah peristiwa ini berlaku, terpulang pada kita untuk tentukan tarikh
yang mungkin mudah bagi kita mengadakan ceramah sempena peristiwa Israk dan
Mikraj, cuti umum atau sebagainya.
Sekali
lagi timbul perbincangan di kalangan para ulama mengenai adakah Nabi SAW
diisrakkan dan dimikrajkan dengan rohnya sahaja atau sekali dengan jasadnya.
Majoriti para ulama mengatakan bahawa Nabi SAW pergi dengan roh serta dengan
jasadnya sekali.
Ini adalah pendapat yang paling kuat sebagaimana yang diakui oleh
Imam an-Nawawi dalam syarah sahih Muslim, Ibnu Hajar al-Asqolani dalam Fath
al-Bari, Ibnu Qayyim al-Jauziyah dalam Zaadu al-Maad serta lain-lain.
Antara alasan yang menguatkan hujah ini ialah, Jika Nabi SAW
memberitahu kepada orang kafir Quraisy bahawa dia pergi dengan rohnya sahaja,
sudah tentu mereka tidak terkejut dan cepat menafikan berita tersebut. Kerana
boleh jadi mimpi yang mana ia tidak mustahil boleh berlaku kepada orang Islam
atau pun orang kafir.
Namun disebabkan Nabi SAW memberitahu bahawa dia pergi dengan
dirinya sendiri, maka ia membuatkan orang kafir Quraisy sangat terkejut lalu
menafikan berita tersebut dengan sekeras-kerasnya.[3]
Jika difikirkan dari segi logik,
agak munasabah alasan ini. Ini kerana, mimpi atau khayalan boleh membuatkan
seseorang itu masuk ke alam yang di luar jangkaannya. Ya, kadangkala kita
berkhayal atau bermimpi kita boleh terbang, atau kita boleh sampai ke suatu
tempat yang jauh dengan masa yang amat singkat tidaklah mengejutkan kita.
Kerana ia nya hanyalah sebuah mimpi atau khayalan.
Namun
nyata, peristiwa yang berlaku kepada Nabi ini amat ajaib, iaitu baginda SAW
pergi dengan jasadnya sekali. Ia adalah bukti kenabian Nabi SAW serta
tanda-tanda kebesaran Allah SWT.
Ganjaran
hasil dari kesabaran
Sebelum
Nabi SAW menjalani peristiwa Israk dan Mikraj, jiwa Nabi SAW amat sedih dan
amat berkecil hati. Ini kerana, sifatnya sebagai manusia biasa yang berhadapan
dengan pelbagai ujian dakwah, sedikit sebanyak membawa kesan terhadap dirinya.
Rasa lemah, sedih, sakit, kecil hati dan sebagainya menyelubungi diri Nabi SAW.
Ya, ini kerana hakikat Nabi SAW
adalah seorang manusia biasa seperti kita. Baginda memikul urusan dakwah dengan
amat berat. Sudah menjadi lumrah, apabila seseorang itu memikul urusan dakwah.
Sudah pasti ia akan berhadapan dengan pelbagai jenis ujian, Nabi SAW tidak
terkecuali dalam hal ini.
Baginda merasai sakit ketika dibaling batu. Rasa sedih tika diejek gila oleh orang ramai. Dibalas dengan perbuatan keji, sedangkan Baginda datang untuk tujuan dakwah tanpa kepentingan untuk diri sendiri dan pelbagai lagi.
Baginda merasai sakit ketika dibaling batu. Rasa sedih tika diejek gila oleh orang ramai. Dibalas dengan perbuatan keji, sedangkan Baginda datang untuk tujuan dakwah tanpa kepentingan untuk diri sendiri dan pelbagai lagi.
Sebelum berlaku peristiwa besar ini, di samping berhadapan dengan
rintangan yang pelbagai, pada tahun itu Nabi SAW telah kehilangan bapa
saudaranya yang tercinta iaitu Abu Talib. Wafatnya isteri Nabi yang tercinta
yang selalu membantu dan memberi sokongan kepada Nabi SAW. Dihalau oleh
penduduk Quraisy keluar daripada kota Mekah ketika tidak ada lagi perlindungan
daripada bapa saudaranya.
Dibaling batu tika berdakwah ke kota Taif sehingga mengalir darah
Nabi dari atas hingga ke bawah, serta banyak lagi ujian yang Nabi tempuh.
Sehingga pada tahun itu popular dengan gelaran tahun kesedihan bagi Nabi dan
umat Islam seluruhnya. Kadangkala, sakit hati lebih mendalam kesannya daripada
sakit luaran.
Kita bayangkan, betapa sedihnya Nabi kerana kehilangan bapa
saudaranya yang selama ini menjadi benteng dakwah daripada kejahatan kaum
Quraisy, yang selalu memberi kata-kata semangat, menyara Nabi SAW daripada
kecil hingga besar, bermatian-matian mempertahankan Nabi SAW daripada dihina
dan sebagainya. Besarnya jasa Abu Talib kepada Nabi SAW sehingga membuatkan
Nabi SAW terlalu sedih.
Kesedihan ini ditambah lagi dengan kematian isterinya yang tercinta
iaitu Saidatina Khadijah. Isteri yang berkorban segala-galanya untuk suami,
sangat amanah dan jujur, sentiasa bersama dengan Nabi SAW sama ada senang atau
susah dan lain-lain amat membawa kesan kepada jiwa Nabi SAW.
Selepas kematian bapa saudaranya dan isterinya. Kesedihan dan
derita bertambah lagi apabila tiada lagi pembelaan sehingga diletakkan najis
binatang di atas kepala Nabi SAW. Mereka benar-benar menggunakan peluang untuk
menyeksa Nabi SAW.
Peristiwa
ini ada diriwayatkan oleh Ibnu Mas’ud, katanya, “Ketika Nabi SAW sedang solat
di sisi Kaabah, Abu Jahal dan teman-temannya sedang duduk di situ. Semalamnya
seekor unta telah disembelih. Lalu Abu Jahal berkata, “Siapakah di antara kamu
yang akan pergi ambil tembuni atau uri unta yang disembelih oleh bani fulan,
kemudian meletakkannya di antara dua bahu Muhammad ketika dia sujud?” lantas
orang yang paling celaka di antara mereka bangun lalu pergi mengambil tembuni
itu.
Ketika Nabi SAW sujud, dia pun meletakkan uri itu di antara dua
bahu baginda. Mereka pun tergelak dan ketawa terbahak-bahak sesama mereka. Aku
pula sedang berdiri melihat sahaja. Kalaulah aku ada kekuatan, sudah pasti aku
akan membuang uri itu dari atas belakang baginda. Namun Nabi SAW tetap sujud tanpa
mengangkat kepalanya, sehingga seorang lelaki pergi memberitahu Fatimah. Beliau
yang masih kecil lagi ketika itu terus datang lalu membuang uri itu daripada
Nabi SAW.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Kita bayangkan betapa sedihnya Nabi ketika itu diuji dan dihina
begitu sekali. Sekali sekala apabila kita membaca kisah ini, kita lihat pula
diri kita. Adakah dinamakan dakwah jika kita bersenang-lenang duduk goyang kaki
tanpa melakukan apa-apa pengorbanan.
Walaupun pengorbanan kita tidak sama dengan Nabi, tetapi kita
hendaklah tahu bahawa dakwah itu pasti akan menagih pengorbanan daripada kita,
tidak banyak, sedikit pasti ada. Rasa kehilangan masa, harta, keletihan dan
sebagainya. Janganlah mudah rasa putus asa di atas jalan dakwah, percayalah
bahawa ada insan yang lebih teruk ujiannya daripada kita.
Kemudian apabila tiada lagi harapan di Mekah, Nabi SAW berfikir
untuk membawa risalahnya ke tempat lain. Semoga tempat lain itu lebih baik
penerimaannya dan lebih mudah menyahut seruan dakwah. Lantaran itu, baginda
membawa Zaid bin Harisah bersama sebagai teman, kemudian menuju ke perkampungan
Taif.
Apabila
sampai ke Taif, Nabi SAW bertemu dengan para pembesar kota Taif dan memberitahu
tujuan Nabi SAW ziarah ke situ. Baginda bercakap kepada mereka tentang Islam
serta mengajak mereka kepada agama Allah SWT. Tanpa fikir panjang, mereka
menolak semua ajakan Nabi SAW dengan cara yang amat keji.
Baginda tinggal di sana selama sepuluh hari, pergi dari satu rumah
ke satu rumah, tanpa sebarang tindak balas. Sebenarnya, kaum Saqif lebih keji
daripada apa yang diharapkan. Mereka mengherdik Nabi SAW dengan berkata,
“Keluarlah kamu dari negeri kami.” Kemudian mereka menyuruh semua orang keluar
untuk menyakiti Nabi SAW.
Kemudian mereka berdiri dalam dua barisan, sambil melontar batu
kepada baginda. Sementara itu, Zaid bin Harisah cuba melindungi Nabi SAW,
tetapi sia-sia sahaja sehingga kepala Zaid luka berdarah. Rasulullah pula luka
di sana sini sehingga mengalir darah di kakinya.
Setelah
jauh sedikit akibat dikejar, Nabi berehat di sebuah dusun. Ketika itu Nabi
berasa amat susah hati dengan situasi pahit yang menimpanya sekarang.
Kenangan-kenangan peristiwa yang telah dialami bersama penduduk Mekah sebelum
ini, datang ke benak Nabi SAW. Ketika itu jiwa terlalu berat menanggung
penderitaan seraya memujuk hati dengan berdoa kepada Allah SWT. Rintih Baginda
dalam doanya,
"Ya Allah, hanya kepada-MU jua aku mengadu
kelemahan kudratku, kekurangan daya usahaku dan kehinaanku di sisi manusia.
Engkau yang paling mengasihi. Engkau tuhan orang-orang yang ditindas. Engkau
tuhanku. Kepada siapakah engkau akan serahkan diriku? Kepada orang jauh yang
menyerangku, atau kepada musuh yang engkau jadikan mereka menguasaiku? Jika
engkau tidak murka kepadaku, (maka itu sudah memadai) aku tidak peduli (lagi
kepada yang lain). Tetapi perlindunganMu lebih luas bagiku. Aku berlindung
dengan cahaya wajahMu yang menerangi segala kegelapan, dan mengelokkan urusan
dunia dan akhirat, (aku berlindung) daripada ditimpa kemurkaanMu atau terkena
kemarahanMu. Hanya kepadaMU juga aku pohonkan keredaan sehinggalah engkau reda.
Tidak ada daya upaya dan tidak ada kekuatan kecuali denganMu jua."
Kuatnya kebergantungan Nabi kepada Allah SWT. Walaupun dihina dan
disakiti, tetap mengadu segala urusan kepada Allah. Amat hebat apa yang berlaku
kepada Nabi SAW sebagai seorang insan, Nabi tidak kebal dengan perkara luar
biasa, kecuali yang dianugerahkan Allah SWT.
Kemudian
tidak lama kemudian, setelah berhadapan dengan pelbagai jenis rintangan. Allah
SWT memanggil Nabi untuk melihat kekuasaannya yang menjangkaui langit dan bumi,
bertemu dengan para Nabi terdahulu yang tidak kurang hebat juga ujiannya,
memujuk dan meyakinkan hati Nabi SAW bahawa segala kekuasaan hanyalah milik
Allah SWT. Apa yang ada di bumi ini hanyalah debu.
Peristiwa
Ringkas Israk dan Mikraj
Diri
Nabi SAW telah dijalankan daripada Masjid al-Haram di Mekah ke Masjid al-Aqsa
di al-Quds dengan menaiki binatang yang bernama Buraq. Iaitu binatang yang
datang bersama dengan Malaikat Jibril. Setelah sampai Nabi SAW solat di dalam
masjid al-Aqsa.
Sebelum difardukan solat lima waktu,
umat Islam hanya solat dua rakaat pada waktu pagi dan petang sebagaimana yang
disyariatkan kepada Nabi Ibrahim Alaihissalam.
Kemudian, Nabi SAW dinaikkan
daripada masjid al-Aqsa ke langit dunia bersama Jibril. Apabila melepasi langit
pertama, Nabi SAW bertemu dengan Nabi Adam. Lalu Nabi Adam mengucapkan salam kepada
Nabi SAW serta mengakui kenabian Nabi SAW. Semasa dalam perjalanan Nabi SAW
diperlihatkan roh-roh yang bahagia di sebelah kanan Nabi dan roh-roh yang jahat
di sebelah kiri Nabi SAW.
Kemudian meneruskan perjalanan ke
langit yang kedua, Nabi SAW bertemu dengan Nabi Yahya bin Zakaria dan Isa bin
Maryam. Mereka memberi salam dan mengakui kenabian Nabi SAW.
Kemudian ke langit ketiga, Nabi SAW
bertemu dengan Nabi Yusof. Beliau juga memberi salam dan mengakui kenabian Nabi
SAW. Kemudian ke langit keempat bertemu dengan Nabi Idris, kemudian ke langit
kelima bertemu dengan Nabi Harun bin Imran, kemudian ke langit keenam bertemu
dengan Nabi Musa dan kemudian ke langit ketujuh bertemu dengan Nabi Ibrahim.
Mereka semua menyatakan perkara yang sama sebagaimana yang diucapkan oleh
nabi-nabi terdahulu.
Kemudian Nabi SAW meneruskan
perjalanan ke sidrah al-Muntaha. Selepas itu Nabi SAW dibawa masuk ke dalam
rumah bernama al-Makmur. Di situ Nabi SAW difardukan oleh Allah SWT lima puluh
waktu solat.
Kemudian Nabi turun, apabila sampai sahaja ke tempat Nabi Musa,
Nabi Musa menasihati baginda dengan berkata, “Ibadah sebanyak itu tidak mampu
untuk dilakukan oleh umatmu, kerana umatmu amat lemah berbanding umatku. Jadi
naiklah ke atas berjumpa dengan Allah SWT minta untuk dikurangkan.” Peristiwa
itu berlaku berulang kali hingga dikurangkan menjadi lima. Namun Nabi Musa
menasihati lagi baginda supaya naik lagi untuk dikurangkan, tetapi Nabi SAW
menjawab bahawa dia malu untuk berjumpa dengan Allah SWT.[4]
Selepas kembali ke Mekah, keesokan
harinya Nabi SAW menyebarkan berita yang dilalui malam tadi kepada semua orang.
Ketika Nabi menceritakan, kaum Quraisy amat terkejut dengan berita seperti itu,
lalu mereka menafikan berita tersebut dengan sekeras-kerasnya. Orang-orang yang
mula baru masuk Islam terus meninggalkan Nabi selepas mendengar berita
tersebut.
Ketika mana kaum Quraisy mendustakan
Nabi SAW, salah seorang mereka menguji Nabi SAW dengan berkata, “Sekiranya kamu
pergi ke masjid al-Aqsa, boleh nyatakan kepada kami ciri-ciri binaan masjid
al-Aqsa?” Maka Allah SWT mengurniakan kepada Nabi SAW gambaran mengenai
bangunan masjid al-Aqsa di antara kedua matanya.
Hal ini diceritakan oleh Nabi SAW, “Ketika mana kamu Quraisy
mendustakan aku, Allah SWT telah memperlihatkan kepada aku akan bangunan masjid
al-Aqsa, lalu aku menceritakannya secara lengkap kepada Quraisy.” (Riwayat
Bukhari dan Muslim)
Namun, kaum Quraisy tetap menuduh
baginda sebagai pendusta, ahli sihir dan sebagainya. Ketika mana salah seorang
Quraisy bertanya kepada Abu Bakar selaku sahabat karib Baginda mengenai berita
yang dibawa oleh Nabi SAW, lalu dia menjawab, “Sesungguhnya aku percaya dengan
semua apa yang diperkatakan oleh Nabi SAW, sekiranya lebih daripada itu pun, aku
tetap akan percaya.”
Dahsyatnya kesesatan kaum musyrikin Mekah ketika
itu, kentalnya iman Abu Bakar. Selepas diherdik dan diejek, Nabi SAW tetap
bersemangat untuk meneruskan usaha dakwah hingga akhir. Baginda tahu dan yakin
bahawa tiada yang lebih berkuasa melainkan kerajaan Allah SWT.
Hikmah Dan Pengajaran
Penegasan terhadap akidah Islam
Peristiwa ini menggambarkan kepada kita secara jelas bahawa kerajaan Allah SWT amat besar. Tiada daya upaya melainkan hanya daripada Allah SWT. Hal ini juga menunjukkan kepada kita Nabi SAW adalah seorang hamba Allah, tiada kelebihan tertentu melainkan yang dikurniakan oleh Allah SWT.
Ini sebagaimana yang dijelaskan di dalam al-Quran yang bermaksud,
“Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari
dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami
berkati sekelilingnya.”
(Surah Al-Israk: 1)
Di dalam ayat tersebut secara jelas
menunjukkan bahawa Nabi SAW adalah seorang hamba Allah yang dilantik sebagai
Rasul. Tiada padanya kelebihan tertentu atau sifat-sifat seperti ketuhanan.
Ini dijelaskan lagi oleh Allah SWT yang bermaksud, “Katakanlah
(wahai Muhammad): “Maha suci tuhanku! Aku hanyalah seorang manusia yang
diutuskan menjadi Rasul (seperti para Rasul yang lain. Kami tidak dapat
melakukan mukjizat melainkan dengan izin Allah SWT.”
(Surah Al-Israk: 93)
Hakikat ini juga dijelaskan lagi
oleh Allah SWT di dalam surah al-Kahfi, katanya, “Katakanlah (wahai Muhammad):
"Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan
kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu.”
(Surah Al-Kahfi: 110)
Justeru, apabila kita meminta dan
mengharap, kita akan meminta terus kepada Allah SWT. Kita tidak minta kepada
Nabi Muhammad atau selainnya. Kita juga tidak seperti agama Kristian yang
apabila mendapat nikmat atau malapetaka akan menyebut Jesus. Tidak juga seperti
Yahudi yang mengagungkan Uzair hingga menggelarnya sebagai anak tuhan.
Oleh itu, agama kita adalah tauhid
yang jelas iaitu membesarkan Allah SWT yang Maha Esa dan tiada sekutu bagi-Nya.
Fikirkan jika Nabi SAW dianugerahkan
dengan ciri-ciri ketuhanan. Sudah pasti, manusia akan mencari alasan supaya
tidak beramal soleh dan tidak tunaikan dakwah. Ini kerana, mereka beralasan
bahawa Nabi SAW boleh lakukan semuanya kerana dia ada kelebihan-kelebihan
tertentu.
Tetapi
maha suci Allah yang melenyapkan alasan ini. Semua manusia akan
dipertanggungjawabkan jika tidak beramal soleh atau tidak menunaikan dakwah.
Ini kerana, Allah SWT telah mengutuskan Nabi SAW dari kalangan manusia untuk
menjadi suri teladan sepanjang hayat kepada seluruh manusia di atas muka bumi
ini.
Cabaran Dakwah
Cabaran Dakwah
Telah
menjadi lumrah di dalam perjuangan dakwah, seseorang itu pasti akan terpalit
dengan pelbagai jenis ujian. Tidak sedikit, banyak pasti ada. Sebab itu,
ganjaran bagi orang yang berdakwah kepada Allah SWT amat besar ganjarannya. Ini
banyak diceritakan di dalam al-Quran dan hadis Nabi SAW.
Ini juga dibawa contoh oleh Nabi SAW
ketika berdakwah. Baginda berasa sedih, sakit, luka, berlumuran darah,
mengorbankan masa, harta dan sebagainya. Sebab itu, kita tidak boleh persoalkan
Nabi SAW, jika kita sendiri terpalit dengan cabaran berdakwah. Kerana apa yang
dilalui oleh Nabi SAW lebih lagi berkali-kali ganda daripada kita.
Justeru di dalam berdakwah, kita
tiada alasan. Perlukan pengorbanan yang besar untuk mendapat ganjaran yang
besar di sisi Allah SWT. Jika kita tidak sambut perjuangan ini, pasti akan ada
hamba Allah yang lain akan menyambutnya. Beruntung bagi mereka yang terpilih.
Mukjizat terbesar adalah al-Quraan
Mukjizat terbesar adalah al-Quraan
Telah
menjadi lumrah insan di atas muka bumi ini ialah berasa kagum apabila berjumpa
dengan sesuatu yang pelik. Sebab itu, sebelum pada zaman Islam, orang-orangnya ramai
beriman secara terkejut sebagaimana kaum Nabi Musa dan lain-lain.
Apabila mereka ditunjukkan dengan
perkara yang pelik seperti ditunjukkan mukjizat tertentu atau diugut untuk
dihempap dengan bukit. Maka mereka cepat-cepat beriman kepada Allah SWT, tetapi
apabila sesuatu mukjizat sudah tidak ada atau ugutan dialihkan, maka mereka
dengan cepat mendustakan Allah dan para Rasul.
Namun, tidak bagi para sahabat, para
sahabat beriman dengan akal yang waras. Dididik dengan al-Quran, berkorban
ketika berdakwah, rasa sakit, rasa sedih, kehilangan orang tersayang, harta dan
sebagainya semua dirasai oleh para sahabat.
Justeru, walaupun Israk dan Mikraj
adalah mukjizat yang besar, tetapi mukjizat yang terbesar di dalam agama Islam ialah
al-Quran. Apabila kita berdakwah, kita tidak boleh tunjuk bukti mukjizat Israk
dan Mikraj kerana ia berlaku pada zaman Nabi.
Tetapi al-Quran, kita boleh buktikan mukjizatnya sehingga ke hari
kiamat. Berapa ramai yang kagum dengan kehebatan al-Quran, lalu mereka masuk agama
Islam. Ia bukan sekadar kitab, tetapi kandungannya adalah penyuluh dan panduan
bagi seluruh manusia.
Kadangkala sedih dengan masyarakat
hari ini, mereka sering didedahkan dengan hal-hal yang pelik. Lalu mereka takut
dan beriman. Tetapi perkara itu tidak akan kekal panjang, kerana mereka kekal
dalam kejahilan. Berapa ramai yang telah melihat perkara pelik, kemudian
kembali melakukan kemungkaran dan sebagainya.
Oleh itu, perkara yang penting ialah didikan
yang berpanjangan. Jelaskan mengenai hakikat Islam, iman, ketuhanan, pahala,
dosa, neraka, syurga dan lain-lain. Apabila mempunyai ilmu-ilmu ini, maka
mereka sukar untuk jatuh ke dalam lubang kemungkaran. Kerana mereka ada ilmu
yang benar iaitu dipelajari daripada al-Quran dan as-Sunah yang sahih.
Kepentingan solat
Kepentingan solat
Selain daripada diperlihatkan kepada Nabi SAW
akan tanda-tanda kebesaran Allah SWT di dalam Israk dan Mikraj. Sebenarnya, di
dalam peristiwa tersebut ada satu misi yang amat besar iaitu difardukan ibadah
solat.
Solat ialah suatu ibadah yang amat istimewa, ia
nya terlalu penting sehinggakan jika seseorang itu mengabaikan tanggungjawab
solat dengan sengaja. Maka amalan-amalan baik yang lain juga akan menjadi
cacat. Lantas ia dinamakan sebagai tiang agama.
Jika kita perasan, ibadah-ibadah atau wahyu yang
lain sering kali ia dibawa oleh Malaikat Jibril kepada Nabi SAW, tetapi tidak
ibadah solat. Nabi SAW pergi berjumpa dengan Allah SWT dan difardukan ke atas
umat Islam solat 5 waktu sehari semalam kepadanya tanpa perantaraan daripada
Jibril.
Solat juga merupakan waktu yang paling dekat
antara hamba dengan tuhannya. Ia juga boleh mengubah insan untuk jadi baik jika
tunaikannya sebaik mungkin. Justeru kata Allah SWT, “Sesungguhnya Solat itu dapat mencegah daripada perbuatan
buruk dan mungkar.”
(Surah Al-Ankabut:45)
Persis juga dengan
kata Nabi SAW yang bermaksud, “Sesungguhnya seseorang yang sedang bersolat itu
sedang bermunajat dengan tuhannya.”
Syeikh Muhammad al-Ghazali ada mengatakan, “Solat disyariatkan di langit supaya solat menjadi wasilah yang meninggikan manusia setiap kali martabat mereka direndahkan oleh hawa nafsu dan keseronokan dunia. Solat yang disyariatkan oleh Allah SWT tidaklah sama dengan solat yang ditunaikan oleh ramai manusia hari ini.
Tetapi pembersih-pembersih lebih banyak! Dalam
sebuah hadis menyebut, “Kesilapan seseorang lelaki (begitu juga perempuan)
berkaitan urusan keluarga, harta, diri sendiri dan jirannya dihapuskan oleh
puasa, solat, sedekah, menyuruh kepada perbuatan baik dan mencegah perkara yang
mungkar.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Adapun bagi pemilik hati yang mati, maka solat tidak langsung bermanfaat kepadanya. Mereka kekal begitu sehingga hati mereka hidup kembali atau ditimbus oleh tanah.”[5]
Institusi Masjid
Muhammad Fathuallah al-Haq,
Tahun 4 Fiqh Wa Usuluhu Universiti Yarmouk,http://fikrahhalaqah.com/
(Riwayat Bukhari)
Syeikh Muhammad al-Ghazali ada mengatakan, “Solat disyariatkan di langit supaya solat menjadi wasilah yang meninggikan manusia setiap kali martabat mereka direndahkan oleh hawa nafsu dan keseronokan dunia. Solat yang disyariatkan oleh Allah SWT tidaklah sama dengan solat yang ditunaikan oleh ramai manusia hari ini.
Ini kerana,
tanda solat sebenar ialah solat itu mencegah pelakunya daripada melakukan
maksiat. Solat akan menyebabkan seseorang itu malu untuk berterusan melakukan
maksiat. Jika solat yang ditunaikan secara berulang kali tidak mampu untuk
mengangkat pelakunya ke tahap tersebut, maka solat itu dusta semata.
Sesungguhnya
penyucian yang dilakukan oleh solat itu menghilangkan ‘debu-debu’ yang
mendatang dan melekat di hati manusia. ‘Debu-debu’ yang mendatang dan melekat
pada seseorang manusia dalam kehidupan ini sangat banyak.
Adapun bagi pemilik hati yang mati, maka solat tidak langsung bermanfaat kepadanya. Mereka kekal begitu sehingga hati mereka hidup kembali atau ditimbus oleh tanah.”[5]
Institusi Masjid
Antara
perkara yang jelas kita lihat daripada peristiwa ini ialah pemindahan di antara
dua masjid, iaitu daripada masjid al-Haram ke masjid al-Aqsa. Masjid merupakan
satu institusi yang amat penting untuk pembinaan masyarakat. Jika masjid tidak
memainkan peranannya, pasti masyarakat sekeliling akan menjadi lemah.
Ketika mana Nabi SAW sampai ke kota
Madinah, mula-mula yang Nabi bina ialah masjid. Masjid merupakan medium yang
paling baik untuk menghimpunkan umat Islam demi untuk berbincang dan
menyelesaikan masalah-masalah umat Islam, di samping ia adalah tempat untuk
membulatkan hati manusia supaya menyembah Allah semata-mata.
Ketika zaman Nabi SAW, banyak
kegiatan yang dilakukan di dalam masjid. Ia adalah tempat ibadah, mesyuarat,
menyampaikan ilmu, himpunan umat Islam, merapatkan hubungan antara umat Islam
dan lain-lain.
Lihat, betapa pentingnya institusi
masjid. Justeru, peranan masjid perlu disuburkan di tempat masing-masing, agar
kesatuan umat Islam akan lebih terserlah dari masa ke semasa.
Dalam
peristiwa Israk dan Mikraj, jelas kelihatan kepada kita pertalian yang terjalin
di antara seluruh para Nabi Alaihumussalam. Ini merupakan salah satu perkara
asas dalam agama Islam.
Firman Allah SWT, “Rasul (iaitu Nabi Muhammad SAW) dan orang-orang
yang beriman kepada apa yang diturunkan kepada baginda daripada tuhannya.
Setiap mereka beriman kepada Allah, para malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya dan
Rasul-Rasul-Nya.”
(Al-Baqarah: 285)
Ucapan-ucapan salam dan tahniah yang
saling diucapkan antara Nabi SAW dengan saudara-saudaranya, iaitu para nabi
yang terdahulu, mengukuhkan lagi pertalian ini. Allah SWT telah menempatkan
sesetengah Rasul-Nya di setiap lapisan langit, di mana Nabi SAW disambut dengan
ucapan ini, “Selamat datang saudara yang soleh.”
Justeru, percanggahan antara para
nabi adalah satu sangkaan salah yang direka oleh umat-umat yang telah
menyimpang daripada jalan yang lurus. Kesemua para nabi adalah beragama Islam
dan membawa risalah tauhid yang sama, iaitu semenjak Nabi Adam sehinggalah ke
hari kiamat.
Adapun suara-suara yang kedengaran bahawa boleh menyatukan semua
agama yang ada adalah salah sama sekali. Mana-mana agama sama ada Kristian,
Yahudi, Hindu, Budha dan sebagainya bukanlah agama Islam.
Oleh itu, risalah Nabi SAW dan para
Nabi sebelumnya adalah sama. Ini dikuatkan lagi dengan kata Nabi SAW,
“Perumpamaanku dan perumpamaan para Nabi yang sebelumku adalah seperti seorang
lelaki yang telah membina sebuah rumah dengan baik, kemas dan cantik, kecuali
di tempat sebongkah bata (yang masih kosong) di salah satu sudut rumah itu.
Orang ramai pun mula mengelilingi rumah itu dan merasa kagum dengan keindahan
rumah itu. Mereka berkata, “Alangkah cantiknya rumah ini jika diletakkan
bongkah bata ini!” Lalu Baginda SAW bersabda, “Akulah bongkah bata itu. Aku
juga penamat segala nabi (iaitu nabi terakhir).”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Justeru, jelas di dalam hadis ini
memberitahu kita semua bahawa Nabi SAW adalah siri-siri kenabian yang telah
diutuskan oleh Allah SWT untuk membawa risalah tauhid yang sama, iaitu hanya
menyembah Allah SWT yang Esa.
Agama yang meraikan fitrah
Agama yang meraikan fitrah
Pada malam Israk, ciri pertama agama ini teguh
dengan prinsip, iaitu agama ini merupakan agama fitrah. Dalam hadis menyebutkan
ketika Nabi SAW sampai ke masjid al-Aqsa, “Dibawakan kepada Nabi sebekas arah
dan sebekas susu. Lalu nabi mengambil susu. Jibril pun berkata, “ia adalah
fitrah bagi kamu dan umatmu.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Syeikh
Muhammad al-Ghazali mengulas, “Sesungguhnya kesejahteraan fitrah ialah inti
pati Islam. Pintu-pintu langit mustahil akan dibuka untuk seseorang hamba yang
batinnya rosak dan hatinya berpenyakit. Fitrah yang buruk adalah seumpama mata
air yang bertanah hitam dan busuk. Ia hanya mengalirkan kekotoran dan
kehitaman.
Kadangkala kehitaman yang busuk ini
tersembunyi di sebalik warna-warna yang indah dan pemandangan yang berhias.
Tetapi Allah SWT tidak mungkin tertipu dengan apa yang terlindung kepada
manusia.
Apabila pelbagai bentuk ibadah itu
sendiri dijadikan pelindung bagi sesuatu fitrah yang rosak ini dikira lebih
rendah martabatnya daripada maksiat yang keji. Apabila kemajuan manusia semakin
hebat, mereka semakin mahir berlebih-lebih dan berpura-pura. Mereka juga
mengongkong diri sendiri dengan bermacam-macam ibadat dan adat yang keras.
Kebanyakan perbuatan berlebih-lebihan ini
merupakan pendinding yang akan memadam cahaya fitrah serta mencemarkan kesucian
fitrah dan keindahan fitrah itu sendiri. Tiada sesuatu yang lebih dibenci oleh
Allah SWT berbanding mereka-reka segala ibadah dan adat ini dengan nama agama,
sedangkan jiwa dibiarkan di dalam penjaranya dalam keadaan terbelenggu, kesusahan
dan berdukacita.”[6]
Mengapa masjid Aqsa
Mengapa masjid Aqsa
Mesti
kita tertanya-tanya, mengapa Nabi SAW diisrakkan daripada masjid al-Haram ke
masjid al-Aqsa. Mengapa tidak terus sahaja daripada masjid al-Haram terus
terbang ke langit. Sebenarnya, persoalan ini mengembalikan kita kepada sejarah
silam.
Berkurun-kurun lamanya, kenabian tertumpu pada Bani Israil. Baitul
Maqdis sentiasa menjadi tempat turunnya wahyu serta terpancar cahaya wahyu di
sekitar bumi tersebut, di samping ia menjadi ibu negeri kepada tanah air yang
dicintai oleh bangsa pilihan Allah SWT itu.
Namun apabila Yahudi menjatuhkan
kemuliaan wahyu dan melanggar hukum-hukum Allah, mereka ditimpa laknat. Lalu
anugerah kenabian diangkat daripada mereka untuk selama-lamanya.
Justeru,
kedatangan risalah kepada Nabi SAW merupakan satu bentuk pertukaran yang baik
iaitu daripada satu umat kepada umat yang lain, dari satu negeri ke satu negeri
yang lain dan daripada zuriat Israil kepada zuriat Ismail.
Kemarahan bangsa Yahudi berpunca daripada
peralihan ini. Sehingga menyebabkan mereka cepat-cepat ingkar. Kata Allah SWT,
“Sejahat-jahat perkara (yang mereka lakukan) ialah perbuatan mereka membeli
kesenangan diri sendiri dengan mengingkari al-Quran yang telah diturunkan oleh
Allah, kerana dengki bahawa Allah menurunkan daripada limpah kurnia-Nya (akan
wahyu) kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya (iaitu
kepada Nabi SAW). Dengan sebab itu, mereka mendapat kemurkaan demi kemurkaan
(daripada Allah SWT).”
(Surah Al-Baqarah: 90)
Walau
bagaimanapun, kehendak Allah SWT tetap berlaku. Umat yang baru ini terus
memikul risalahnya. Nabi berbangsa Arab ini
tetap mewarisi ajaran-ajaran Nabi Ibrahim, Ismail, Ishaq dan Yaakub
Alaihumussalam. Baginda SAW berjuang untuk menyebarkannya dan menghimpunkan
semua manusia atas asas agama ini.
Justeru, pengiktirafan masjid
al-Aqsa sebagai tanah suci yang ketiga dan kunjungan Nabi SAW ke masjid ini
pada malam Israk merupakan lambang kesinambungan zaman dahulu dan kini hingga
hari kiamat.
Ia
merupakan penyatuan semua ajaran para nabi yang telah diutuskan. Kunjungan
Baginda SAW ke masjid al-Aqsa merupakan satu penghormatan kepada keimanan yang
telah lama bertapak di halaman masjid ini.Muhammad Fathuallah al-Haq,
Tahun 4 Fiqh Wa Usuluhu Universiti Yarmouk,http://fikrahhalaqah.com/
[1]
Fiqh Sirah, Syeikh Muhammad al-Ghazali, hlm. 138
[2] Rahiq al-Makhtum oleh Furi, hlm. 135
[3] Fiqh Sirah an-Nabawi, Ramadan al-Buti, hlm. 114
[4] Zaadu al-Maad, Ibnu Qayyim al-Jauziyah, juz. 2, hlm. 47, 48
[5] Fiqh Sirah, Muhammad al-Ghazali, hlm. 146
[6] Fiqh Sirah, Muhammad al-Ghazali, hlm. 145
[5] Fiqh Sirah, Muhammad al-Ghazali, hlm. 146
[6] Fiqh Sirah, Muhammad al-Ghazali, hlm. 145
No comments:
Post a Comment