gambar hiasan
Imam Abdul Wahab al-Sya’rani berkata: Daku mendengar guruku Sayyidi Ali al-Khawwas r.’a berkata:
"Hukum menyampaikan ilmu kepada
manusia dan kepada mereka yang diharap dapat mengamalkan ilmu tersebut adalah
fardu ain walaupun penyampai sendiri tidak mengamalkannya."
Imam Abdul Wahab al-Sya’rani menambah: Satu
ketika daku mendengar guruku Sayyidi Ali al-Khawwas r.’a berkata:
“Tidak terdapat mana-mana orang berilmu
melainkan dia beramal dengan ilmunya selama mana berakal walaupun daripada satu
sudut ibadat sahaja.Ini kerana jika dia melaksanakan perintah-perintah syarak
dan menjauhi larangan, nescaya dia beramal dengan ilmunya secara yakin jika
Allah mengurniakan keikhlasan kepadanya.Sekiranya dia tidak beramal seperti
yang telah dinyatakan, lalu dia menyedari dengan ilmunya bahawa dia melanggar
perintah Allah lantas bertaubat dan menyesal, nescaya dia telah beramal dengan
ilmunya juga. Kerana jika dia tidak berilmu nescaya dia tidak akan menyedari
bahawa meninggalkan beramal dengan ilmu ialah maksiat. Oleh itu, ilmu memberi
kemanfaatan dalam setiap keadaan.Semua nas yang menyatakan hukuman yang berat
bagi mereka yang tidak mengamalkan ilmu disandarkan kepada mereka yang tidak
bertaubat.
Syeikh Abdurrahman bin Qasim An Najdi
rahimahullah mengatakan: “Amal adalah buah dari ilmu. Ilmu itu dicari demi
mencapai sesuatu yang lain. Fungsi ilmu ibarat sebatang pohon, sedangkan amalan
seperti buahnya.Maka setelah mengetahui ajaran agama Islam, seseorang harus
mengiringi dengan amalan, sebab orang yang berilmu yang tidak beramal dengannya
lebih buruk keadaannya daripada orang yang bodoh."
Di dalam hadis disebutkan: “Orang yang
paling keras siksanya adalah seorang berilmu dan tidak diberi manfaat oleh
Allah dengan sebab ilmunya.” Orang semacam inilah yang termasuk satu di antara
tiga orang yang dijadikan sebagai bahan bakar pertama untuk menyalakan api
neraka.
Di dalam sebuah syair dikatakan:
Orang alim yang tidak mahu
Mengamalkan ilmunya
Mereka akan disiksa sebelum
Disiksanya para penyembah berhala. (lihat
Hasyiyah Tsalatsatul Ushul, hal. 12)
Ancaman Bagi Orang yang Berilmu Tapi Tidak Beramal
Syeikh Nu’man bin Abdul Karim Al Watr
mengatakan: “Di dalam al-Quran, Allah Taala sering sekali menyebutkan amal
soleh beriringan dengan iman. Allah juga mencela orang-orang yang mengatakan
apa-apa yang mereka tidak kerjakan.Dan Allah mengkhabarkan bahawa perbuatan
seperti itu sangat dimurkaiNya.”
Allah SWT berfirman: “Wahai orang-orang
yang beriman, kenapa kalian mengatakan apa yang tidak kalian kerjakan. Sungguh
besar kemurkaan di sisi Allah kerana kalian mengatakan apa-apa yang tidak
kalian kerjakan.” (QS Ash Shaff: 2~3)
Di dalam sahih Bukhari dan Muslim
diriwayatkan hadis Usamah bin Zaid RA: “Aku pernah mendengar Rasulullah SAW
bersabda: “Pada hari kiamat nanti akan ada seseorang yang didatangkan, kemudian
dilemparkan ke dalam neraka. Isi perutnya terburai, sehingga ia berputar-putar
sebagaimana berputarnya keldai yang menggerakkan penggilingan. Penghuni neraka
pun berkumpul mengerumuninya. Mereka bertanya: ‘Wahai fulan, apakah yang
terjadi pada dirimu? Bukankah dahulu engkau memerintahkan kami untuk berbuat
kebaikan dan melarang kami dari kemungkaran?’. Dia menjawab: ‘Dahulu aku
memerintahkan kalian berbuat baik akan tetapi aku tidak mengerjakannya. Dan aku
melarang kemungkaran sedangkan aku sendiri melakukannya’.”
Oleh sebab itu ilmu harus diamalkan.Solat
harus ditegakkan.Zakat juga harus ditunaikan, dan sebagainya. Kerana
sesungguhnya Allah SWT tidak memiliki tujuan lain dalam menciptakan makhluk
kecuali supaya mereka beribadah kepadaNya. Allah SWT berfirman: “Dan tidaklah
Aku menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepadaKu.”
(QS Az-Dzariyaat: 56)” (Lihat Taisirul Wushul, hal. 10)
Berilmu Tidak Beramal Menyerupai Kaum Yahudi
Syeikh Muhammad bin Soleh Al ‘Utsaimin
rahimahullah berkata: “Maksud perkataan beliau (Syeikh Muhammad bin Abdul
Wahhab): “Beramal dengannya” adalah beramal dengan perkara-perkara yang
dituntut oleh ilmu ini, iaitu beriman kepada Allah, mentaatiNya dengan cara
melaksanakan perintahNya dan menjauhi laranganNya.
Beramal dengan ibadah yang khusus mahupun
ibadah yang umum.Ibadah yang khusus seperti solat, puasa dan haji.Sedangkan
ibadah yang umum ialah seperti beramal ma’ruf dan nahi munkar, berjihad di
jalan Allah dan sebagainya.
Pada hakikatnya amal adalah buah
ilmu.Barang siapa yang beramal tanpa ilmu maka dia telah menyerupai orang
Nasrani.Dan barang siapa yang berilmu tapi tidak beramal maka dia telah
menyerupai orang Yahudi.” (Lihat Syarhu Tsalatsatul Ushul, hal. 22)
Ancaman Bagi Orang yang Berilmu Tapi Tidak
Beramal
Syeikh Nu’man bin Abdul Karim Al Watr
mengatakan: “Di dalam al-Quran, Allah Taala sering sekali menyebutkan amal
soleh beriringan dengan iman. Allah juga mencela orang-orang yang mengatakan
apa-apa yang mereka tidak kerjakan.Dan Allah mengkhabarkan bahawa perbuatan
seperti itu sangat dimurkaiNya.”
Allah SWT berfirman: “Wahai orang-orang
yang beriman, kenapa kalian mengatakan apa yang tidak kalian kerjakan. Sungguh
besar kemurkaan di sisi Allah kerana kalian mengatakan apa-apa yang tidak
kalian kerjakan.” (QS Ash Shaff: 2~3)
Di dalam sahih Bukhari dan Muslim
diriwayatkan hadis Usamah bin Zaid RA: “Aku pernah mendengar Rasulullah SAW
bersabda: “Pada hari kiamat nanti akan ada seseorang yang didatangkan, kemudian
dilemparkan ke dalam neraka. Isi perutnya terburai, sehingga ia berputar-putar
sebagaimana berputarnya keldai yang menggerakkan penggilingan. Penghuni neraka
pun berkumpul mengerumuninya. Mereka bertanya: ‘Wahai fulan, apakah yang
terjadi pada dirimu? Bukankah dahulu engkau memerintahkan kami untuk berbuat
kebaikan dan melarang kami dari kemungkaran?’. Dia menjawab: ‘Dahulu aku
memerintahkan kalian berbuat baik akan tetapi aku tidak mengerjakannya. Dan aku
melarang kemungkaran sedangkan aku sendiri melakukannya’.”
Oleh sebab itu ilmu harus diamalkan.Solat
harus ditegakkan.Zakat juga harus ditunaikan, dan sebagainya. Kerana
sesungguhnya Allah SWT tidak memiliki tujuan lain dalam menciptakan makhluk
kecuali supaya mereka beribadah kepadaNya. Allah SWT berfirman: “Dan tidaklah
Aku menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepadaKu.”
(QS Az-Dzariyaat: 56)” (Lihat Taisirul Wushul, hal. 10)
Ilmu Akan Menjadi Pembela Atau Penentangmu
Syeikh Abdullah bin Soleh Al Fauzan
berkata: “Dan hendaknya diingat bahawa seseorang yang tidak beramal dengan
ilmunya, maka ilmunya itu kelak akan menjadi bukti yang menjatuhkannya.”
Hal ini sebagaimana terdapat dalam hadis
Abu Barzah RA, bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda: “Kedua telapak kaki
seorang hamba tidak akan bergeser pada hari kiamat sampai dia akan ditanya
tentang empat perkara, di antaranya adalah tentang ilmunya, apa yang sudah
diamalkannya.”
Ini bukan hanya berlaku bagi para ulama
saja, sebagaimana anggapan sebahagian orang.Akan tetapi semua orang yang
mengetahui suatu perkara agama maka itu bererti telah tegak padanya
hujah.Apabila seseorang memperoleh suatu pelajaran dari sebuah pengajian atau
khutbah Jumaat yang di dalamnya dia mendapatkan peringatan dari suatu kemaksiatan
yang dikerjakannya sehingga dia pun mengetahui bahawa kemaksiatan yang
dilakukannya itu adalah haram, maka ini juga adalah ilmu.
Dan terdapat hadis yang sah dari Abu Musa
Al Asy’ari RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Dan al-Quran itu adalah hujah bagimu
atau hujah untuk menjatuhkan dirimu.” (HR. Muslim) (Hushulul Ma’mul, hal. 18)
Mengamalkan Ilmu Adalah BaHAgian dari
Siratul Mustaqim
Setiap kali solat kita sentiasa memohon
petunjuk kepada Allah agar diberi hidayah menuju dan meniti jalan yang lurus
atau siratul mustaqim.Apakah yang dimaksud siratul mustaqim?
Syeikh Abdurrahman bin Naashir As Sa’di
rahimahullah berkata: “(Siratul Mustaqim) adalah jalan terang yang akan
mengantarkan hamba menuju Allah dan masuk ke dalam SyurgaNya. Hakikat jalan itu
adalah mengetahui kebenaran dan mengamalkannya…” (Taisir Karimir Rahman, hal.
39)
Kemudian Allah memperjelaskan hakikat
siratul mustaqim ini di dalam ayat berikutnya: “Iaitu jalan orang-orang yang
Engkau beri nikmat kepada mereka, bukan jalan orang-orang yang dimurkai dan
bukan pula jalan orang-orang yang sesat.” (QS Al-Fatihah)
Syeikh Abdurrahman bin Naashir As Sa’di
rahimahullah berkata: “Shirathalladziina an’amta ‘alaihim adalah jalan para
Nabi, orang-orang siddiq, para syuhada dan orang-orang soleh, ‘bukan’ jalan
“orang-orang yang dimurkai” iaitu orang-orang yang telah mengetahui kebenaran
akan tetapi tidak mahu mengamalkannya, seperti halnya orang Yahudi dan orang
lain yang memiliki ciri seperti mereka. Bukan pula jalan ‘orang-orang yang
sesat’ iaitu orang-orang yang meninggalkan kebenaran di atas kebodohan dan
kesesatan, seperti halnya orang Nasrani dan orang lain yang memiliki ciri
seperti mereka.” (Taisir Karimir Rahman, hal. 39)
Oleh sebab itulah kita disarankan agar
selalu memohon hidayah kepada Allah SWT; baik hidayah ilmu (hidayatul irsyad)
mahupun hidayah amal (hidayatu taufiq).
Al Hafizh Ibnu Katsir rahimahullah
mengatakan: “Seandainya bukan kerana betapa besar keperluan hamba untuk meminta
hidayah sepanjang siang dan malam, tentulah Allah tidak akan menuntunnya untuk
melakukan hal itu.”
Kerana sesungguhnya seorang hamba sentiasa
memerlukan bimbingan Allah SWT pada setiap saat dan keadaan supaya dia
memperoleh ketegaran di atas hidayah, mengukuhkan diri di dalamnya, mendapatkan
pencerahan, hidayah semakin bertambah dan berterusan di dalam dirinya.
Kerana seorang hamba tidak mampu menguasai
barang sedikitpun manfaat mahupun mudarat bagi dirinya sendiri, kecuali yang
diinginkan Allah SWT. Sehingga Allah SWT pun membimbingnya agar meminta petunjuk
pada setiap waktu, yang dengan sebab itu Allah SWT akan membentangkan
pertolongan, ketegaran dan taufiq kepadanya.
Maka orang yang berbahagia adalah orang
yang diberi taufiq oleh Allah Ta’ala untuk selalu meminta petunjuk, kerana
Allah menjamin akan mengabulkan permintaan orang yang berdoa kepadaNya.
Terlebih lagi apabila orang yang meminta sedang berada dalam keadaan tersepit
dan sangat merasa perlu kepada Allah, di waktu siang mahupun malam… (Tafsir
Ibnu Katsir, I/37-38).Wallalhua’lam
DISEDIAKAN OLEH;
NUR NIKMAH BINTI ABDUL HAMID
TAHUN 2,FEQH WA USULUH,
UNIVERSITI MU'TAH
Subhanallah..bagos perkongsian ni..
ReplyDeleteBerilmu, beramal, bertaqwa.