SabdaRasulullah
SAW yang bermaksud:
“Menuntut ilmu itu adalah wajib di atas setiap orang Muslim.”
Perkataan
Al-Albab merupakan perkataan bahasa arab yang berasal dari kata dasar Al-Lub(dalam).
Apabila dikatakan UlulAlbab bererti seseorang yang mendalami dan mengkaji sesuatu.Untuk
tafsiran UlulAlbab ini mungkin sesuai kita petik daripada firman Allah SWT di
dalam Al Quran, apabila Allah menceritakan tentang kelompok-kelompok manusia
yang mereka ini berlawanan dengan UlulAlbab.Siapakah mereka itu?Firman Allah di
dalam Al Quran,
لَهُمْ
قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ
آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ
أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ
Ertinya: “Mereka mempunyai hati, tetapi tidak memahami, dan mereka mempunyai
mata (tetapi) tidak melihat, dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak mendengar.
Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan lebih sesat lagi.Merekaitulah
orang-orang yang lalai.” (surah Al A’raf, 7:179)
Maksudnya
di siniadalah orang yang dikurniakan pelbagai nikmat dan pancaindera seperti mata,
telinga, tetapi tidak memanfaatkannya untuk kebaikan.Maka Allah menyindir dan menggelarkan
mereka ini seperti binatang ternakan, bahkan mereka itu lebih sesat lagi.
Perkataan
‘ululalbab’ disebutdalam al-Quran sebanyak enam belas kali.Ahli-ahli tafsir hampir
keseluruhan bersepakat bahawa perkataan UlulAlbab yang digunakanoleh al-Quran
ini merujuk kepada golongan yang memiliki akal dan kefahaman yang matang sehingga
mampu membuat penilaian yang tepat.Kemuncaknya mereka akan menemui hakikat kebenaran
yang menyelamatkan kehidupan mereka di dunia dan akhirat.
Apabila
kita menyebut tentang pemikiran yang matang dan berkemampuan membuat penilaian
yang betul bukanlah semestinya bermaksud pemikiran mereka yang berkelulusan pusat
pengajian tinggi.Walaupun itu satu langkah untuk mematangkan fikiran, namun entah
berapa ramai yang berkelulusan tinggi tetapi berakal dangkal.
Makamembina
golongan UlulAlbab bukan sekadar membanyakkan universiti atau pondok, atau penghafal
buku dan matan tanpa kematangan fikiran.Sebaliknya adalah dengan mewujudkan persekitaran
negara dan masyarakat, dasar dan falsafah yang membina akal yang matang sehingga
dapat membezakan antara yang benar dan salah,
antara yang buruk dan baik, antara yang berfaedah dan sia-siadanseterusnya.
Lihat
Allah sifatkan golongan UlulAlbab ini; (maksudnya) “..oleh itu gembirakanlah
hamba-hambaKu . (Iaitu) mereka yang berusaha mendengar perkataan (yang
sampaikan) lalu mereka menurut yang terbaik; mereka itulah orang-orang yang
diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah UlulAlbab” (al-Zumar:
17-18).
Maka
tidak termasuk dalam golongan UlulAlbab mereka yang menelan apa sahaja berita
yang didengar dan khabar yang disampaikan tanpa mampu membuat penilaian yang
baik. Bukan dari golongan UlulAlbabmasyarakat yang dipenuhi dengan berita palsu,
khabar angin, fitnah meng fitnah dan segala keburukan yang lain. Juga bukan UlulAlbab
masyarakat yang menelan apa sahaja khabar yang termuat dalam media dan internet
tanpa mampu membuat penilaian yang
betul.
Bahkan
saya kata; tidak menjadi UlulAlbab mereka yang mendengar ceramah di masjid atau surau jika
menelan semua yang diceramahkan itu tanpa menilai dengan nilaian yang betul dan
matang.Bukan sedikit juga pandangan atau
pendapat yang dibuat atas nama agama atau oleh orang yang bergelar agama tetapi
tidak menepati agama.
Bukan
sedikit jua mereka yang memakai gelaran ‘pensyarah pengajian tinggi’ atau
‘pakar itu dan ini”, namun dalam banyak perkara mereka hanya mengikut tanpa
berfikir, menurut tanpa memahami.Justeru itu golongan UlulAlbab hanyalah “mereka
yang berusaha mendengar perkataan (yang sampaikan) lalu mereka menurut yang
terbaik”.
Al-Quran
dalam mensifatkan golongan UlulAlbab menyatakan: (maksudnya) Katakanlah
(Wahai Muhammad): “Tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun jumlah banyaknya
yang buruk itu telah mengkagumkan engkau. Oleh itu bertaqwalah kepada Allah
wahai UlulAlbab supaya kamu berjaya (Surah al-Maidah: 100)
Ululalbab selalu berorientasi ke masa depan, iaitu masa depan yang
paling jauh, bukan hanya di dunia, tetapilebih-lebih lagi masa depan di Akhirat
nanti. Kehidupan di dunia ini hanya sementara dan berlangsung sangat pendek,
yang abadi dan tidak terbatas adalah kehidupan di Akhirat nanti.Oleh sebab itu apa
pun yang dilakukan oleh ululalbab di dunia ini selalu berorientasi untuk mencapai
keselamatan dan kebahagiaan di Akhirat nanti.
“Berbekallah, dansesungguhnyasebaik-baiknya bekal adalah takwa dan bertakwalah
k epada-Ku hai ulul-albab.”
( surah Al-Baqarah: 197 )
MAKA JADILAH KITA GOLONGAN ULUL ALBAB,BUKAN GOLOGAN BERFIKIRAN LEMBAB.
No comments:
Post a Comment