Gambar Hiasan |
قال تعالى : إِنِّي نَذَرْتُ
لِلرَّحْمٰنِ صَوْمًا
"Sesungguhnya aku bernazar untuk berpuasa kerana (Allah) Ar-rahman".
(Maryam : 26)
Puasa disini bermaksud menahan diri dan berdiam diri daripada
berkata-kata.
Sejarah Pensyariatan Puasa(2)
Puasa ramadhan difardhukan pada bulan syaaban tahun kedua hijrah.
Sebelum itu, puasa telah diketahui oleh umat islam sebelumnya dan juga ahli
kitab yang hidup sezaman dengan Nabi SAW
Firman Allah Taala :
قالى تعالى : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ
عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan ke atas kamu berpuasa
sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum daripada kamu, supaya kamu
bertakwa. Al-Baqarah : 183
Walau bagaimanapun, kewajipan puasa ramadhan tidak pernah disyariatkan
sebelum itu. Persamaan yang wujud diantara umat ini dengan umat islam dahulu
ialah puasa yang disyariatkan. Tetapi kefardhuan puasa ramadhan dikhususkan
hanya kepada Umat Nabi Muhammad SAW.
Dalil Disyariatkan Puasa Ramadhan (3)
قالى تعالى : شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ
الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ
مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ
مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ
وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ
تَشْكُرُونَ
Maksudnya : “Bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi
petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang
menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang
salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan
(atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang
sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia
berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan
ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia
tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan
bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana
mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur. ” Al-Baqarah : 185
عمر بن الخطاب رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله
صلى الله عليه وسلم يقول : ( بني الإسلام على خمس : شهادة أن لا إله إلا الله ، وأن
محمدا رسول الله ، وإقام الصلاة ، وإيتاء الزكاة ، وحج البيت ، وصوم رمضان ) رواه البخاري
و مسلم
Islam dibina atas lima perkara : mengakui bahawa tiada tuhan yang
disembah melainkan Allah dan Muhammad adalah utusan Allah, mendirikan
sembahyang, mengeluarkan zakat, menunaikan haji, dan puasa pada bulan
Ramadhan (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Hukum Meninggalkan Puasa Ramadhan Tanpa Keuzuran (4)
Puasa Ramadhan adalah salah satu daripada rukun islam dan termasuk
kewajipan yang diketahui dalam agama . maka orang yang
mengingkari kewajipannya adalah kafir dan dia hendaklah diperlakukan
sebagaimana diperlakukan terhadap orang murtad. Dia hendaklah diminta untuk bertaubat.
Sekiranya dia bertaubat, maka taubat itu
diterima melainkan dia enggan bertaubat maka dia dihukumkan sebagaimana pelaksanaan hukum hudud terhadap kesalahan murtad .
demikian juga sekiranya dia bukan
seorang yang baru memeluk islam ataupun dia hidup membesar jauh daripada
pembangunan, maksudnya jauh dari tempat ulama’ (orang bijak pandai).
Manakala orang yang meninggalkan puasa tanpa keuzuran dan dia tidak
mengingkari kewajipan puasa itu, sebaliknya
dia berkata : “Saya wajib berpuasa
tetapi saya tidak mahu berpuasa, maka orang ini hukumnya fasik dan tidak kafir”.
Oleh itu , pemerintah orang islam wajib
menahan dan menghalangnya daripada makan dan minum pada waktu siang supaya dia
menunaikan ibadah puasa walaupun sekadar
pada zahirnya sahaja.
Di antara Hikmah, Rahsia dan Faedah Puasa
Puasa Ramadhan adalah ibadah yang telah difardhukan oleh Allah Taala.
Maksud Ibadah di sini ialah seseorang
muslim melaksanakan ibadat tersebut dengan melaksanakan segala perintah Allah Taala dan menunaikan hak perhambaan
kepadanya tanpa melihat apa-apa natijah yang mungkin dihasilkan daripada ibadah
puasa. Sekiranya seseorang muslim telah melakukan perkara tersebut, maka
selepas itu tiada halangan baginya untuk mencari hikmat dan rahsia ketuhanan
yang tersembunyi di sebalik sesuatu ibadah seperti puasa dan sebagainya. Suatu
perkara yang tidak diragukan lagi ialah hukum-hukum Allah Taala semuanya
mempunyai hikmat, rahsia, dan faedah untuk hamba. Tetapi tidak disyaratkan
hamba itu mengetahui perkara tersebut.
Tidak diragukan juga bahawa puasa mempunyai hikmat dan faedah yang cukup
banyak yang kadang-kadang sebahagiannya diketahui oleh hamba, tetapi masih banyak
lagi yang tidak diketahui oleh mereka.
Di antara hikmat dan faedah puasa yang mungkin diketahui oleh seseorang
muslim ialah :
- Di antara sifat puasa yang sahih ialah menyedarkan hati seorang mukmin terhadap muraqabah Allah Azzawajalla. Ini disebabkan apabila orang yang berpuasa,maka dia akan menghabiskan sebahagian waktu siangnya dengan merasai lapar dan dahaga, maka jiwanya inginkan makanan dan minuman . Tetapi perasaannya mengetahui bahawa dirinya sedang berpuasa dan menghalangnya daripada memenuhi kehendak jiwanya sebagai melaksanakan perintah Allah Azzawajalla. Daripada penentangan jiwa ini akan lahirlah kesedaran hati dan menyuburkan perasaan terhadap sifat muraqabah Allah Taala serta berterusanlah ingatannya terhadap rububiyyah dan kekuasaan Allah. Begitu juga dia akan sentiasa sedar bahawa dia adalah hamba yang tunduk kepada hukum Allah dan mematuhi kehendak-Nya.
- Ramadhan adalah satu bulan istimewa dibandingkan dengan semua bulan dalam satu tahun. Allah Azzawajalla menghendaki hambaNya supaya memenuhkannya dengan ketaatan dan mendekatkan diri kepadaNya. Begitu juga kita perlu mengisi dalam bulan Ramadhan ini dengan setinggi-tinggi makna penghambaan kepada Allah Azzawajalla. Alangkah sukarnya untuk merealisasikan perkara ini apabila berhadapan dengan hidangan makanan dan minuman serta memenuhkan isi perut yang akhirnya membangkitakan hawa nafsu serta malas melakukan ketaatan kepada Allah. Jadi pensyariatan puasa pada bulan Ramadhan ini adalah jalan yang paling mudah untuk membangkangi hawa nafsu seterusnya untuk memenuhi hak-hak Allah dan melaksanakan kewajipan serta perhambaan kepadaNya.
- Sesungguhnya kehidupan seseorang muslim yang sentiasa berada dalam keadaan kenyang pasti akan membentuk jiwa dan hati yang keras dan menyuburkan faktor-faktor pelampauan. Kedua perkara ini adalah bertentangan dengan fitrah sebenar seseorang muslim. Jadi pensyariatan puasa akan membersihkan jiwanya dan menghaluskan perasaannya.
- Di antara prinsip terpenting tertegaknya masyarakat Islam ialah saling kasih mengasihi dan sayang menyayangi sesama umat Islam. Amat sukar bagi si kaya untuk mengasihi si fakir dengan kasih sayang yang sebenarnya tanpa dia merasai keperitan, kepayahan, kemiskinan dan kelaparan serta penderitaan yang dialami oleh si miskin. Jadi,Bulan Ramadhan adalah sebaik-baik peluang untuk memberi bantuan dan kasih sayang kepada golongan miskin serta menyelami perasaan hati mereka. Ini menjadikannya juga merasai kesusahan hidup yang dialami oleh golongan fakir miskin yang sukar untuk mendapat makanan. Dari sini puasa adalah sebaik-baik perkara yang dapat menimbulkan faktor-faktor kasih sayang, rahmat dan kasihan di dalam jiwa si kaya.
Kesimpulannya,pensyariatan puasa bukanlah sekadar perintah Allah kepada
hamba-hambanya.tetapi puasa juga mendidik jiwa dan nafsu agar sentiasa
melakukan ketaatan kepada Allah.selain itu,puasa juga mengandungi pelbagai
rahsia dan hikmat kebaikan kepada seseorang hamba yang sepatutnya ia menerokai fadhilat-fadhilat yang ditawarkan
oleh Allah dalam bulan ramadhan ini.
Fatin Awanis Binti Ayub,
Tahun 1 Fiqh wa usuluhu,
Universiti Mu'tah.
No comments:
Post a Comment