Kedatangan nabi s.a.w ke alam ini tidak lain tidak
bukan membawa dua perkara dasar yang mesti diyakini dan dipegang ummat
Islam.Pertama rahmat agama yang tidak hanya dikhususkan kepada sekelompok
bangsa dan kaum sahaja bahkan rahmat agama yang dibawa oleh nabi s.a.w meliputi
semua ummat manusia bagi menjamin kebahagian hidup mereka di akhirat kelak.Tiada
erti hidup di dunia dan di akhirat jika seorang individu tidak berpegang dengan
agama ini.Keduanya,petunjuk kepada ummat Islam yang mengakui keesaan Allah azza
wajala dengan ucapan penyaksian kalimah tayyibah.Pengakuan keimanan tidak cukup
hanya ucapan dibibir,tapi ia mesti dibuktikan dengan pelakuan hamba-Nya dengan
melakukan apa yg dituntut oleh syarak.
Kalimah Tayyibah
Amal yang dilaksanakan oleh setiap muslim mesti
mempunyai hasil dan keuntungan yang diraih kelak. Tiada manusia yang mahukan setiap
amalan mereka tidak membawa manfaat dan hasil di kemudian hari.Inilah cara fikir yang
membezakan orang Muslim dan non-Muslim yang perlu diletakkan dalam diri orang
Mu'min. Lihat,bagaimana Allah mendatangkan perumpamaan kalimah tayyibah itu
seperti pokok yang kuat akar menunjang ke tanah yang bisa menatijahkan buah yang
baik kepada manusia setiap musim. Hilangnya jati diri muslim pada hari ini kerana
cara pemikiran dan salahnya mereka menilai dan memahami kehidupan dalam
perspektif Islam.
“Tidakkah kamu memperhatikan bagaimana Allah telah
membuat peumpamaan kalimah yang baik seperti pohon yang baik,akarnya teguh dan
cabangnya (menjulang) ke langit. Pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim
dengan keizinan Tuhannya. Allah telah membuat perumpamaan itu untuk manusia
supaya mereka selalu ingat. Dan perumpamaan kalimah yang buruk seperti pohon
yang buruk,yang telah dicabut dengan akar-akarnya dari permukaan bumi;tidak
dapat tetap (tegak) sedikit pun. Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang
beriman dengan ucapan yang teguh itu dalam kehidupan di dunia dan di akhirat;
dan Allah menyesatkan orang-orang yang zalim dan memperbuatkan yang dia kehendaki.”
(Surah Ibrahim
ayat 24-27)
Menurut tafsir al-Tabari,Allah memberi perumpamaan pokok yang buruk seperti
mana kekufuran.Yang mana orang-orang kafir tidak menerima balasan amal soleh
yang dilakukan sama ada di dunia mahupun di akhriat(amalan tersebut tidak
diterima di sisi Allah) dan tidak lah ia kekal di dunia dan diangkat (diterima)
ke langit.
Dunia tempat persinggahan
Dunia tempat manusia beramal dengan amalan baik
untuk meraih dan mendapat hasil di akhirat kelak. Tiada manusia yang terlepas
daripada ketetapan ini melainkan mereka yang tidak berpegang dengan
Islam. Dengan mafhum ini bukanlah Islam melarang ummat nya mengejar kemajuan,kepakaran
dan kemodenan dalam dunia tapi kemajuan tersebut
mesti dilandasi dengan tuntutan syarak. Dalam masa yang sama,kemodenan yang dikecapi seiring dengan nilai-nilai kemanusiaan yang sejagat dan membawa kebaikan
buat ummat.Bukan model dan acuan wahyu jika ia diaplikasikan akan mendatangkan
kesan buruk terhadap masyarakat umum.
Kemenangan yang hakiki.
Titik noktah kehidupan ummat Islam tidak hanya di
dunia.Kehidupan di dunia hanya medan untuk mencari bekalan untuk kehidupan
akhirat.Oleh itu,kemenangan hakiki kita selaku ummat sejauh mana masa yang
diberi oleh Allah kepada kita untuk "diniagakan" bagi meraih
keuntungan di akhirat kelak.Tiada peniaga yang berniaga tidak mahu untung,tiada
peniaga yang berniaga tidak mahu kaya.Jadi,letak kan mind set kita bahawa
kemenangan ummat Islam bila mereka mendapat redha dan masuk Syurga Allah taala
kelak.
Pegangan ummat Islam dengan kalimah tayyibah perlu
dihayati secara mendalam agar mereka tidak semata-mata ucap dan percaya tapi
perlu diaplikasi dan diperjuangkan dalam ruang lingkup dakwah yang lebih
luasa.Apakah makna ucapan kalimah tayyibah itu kalau keIslaman seseorang boleh
dipertikai dengan ucapan dan perilaku.
Nik Mohamed Heidzir
Ekonomi dan Perbankan IslamUniversiti Yarmouk,Jordan
No comments:
Post a Comment